Tuesday, April 17, 2007

Sejak 7 bulan lalu (= umur baby Amir), kawasan hutan di sekeliling rumah semakin menghilang. Sebabnya - pembangunan kawasan perumahan, dan tokeh kebun getah 40 ekar depan rumah aku tu tebang pokok2 getah dan jual kayunya ke kilang papan. Pokok getah dah 30 yrs ++ dah kurang hasil kot?

Bukit2 gondol sebab kawasan perumahan rancak berjalan tu kat area lain, but still dekat dgn rumah aku, maksudnya it is located along the main road to our kg. Everyday using the same route, rasa selalu touched and sedey sebab the greenery fast disapearing, like into thin air?

And since depan rumah aku pun turut gondol, eventhough tu ari aku sempat le kejar kawan tokeh kebun getah tu yg datang tengok2 tanah seblom dia masuk start keta, dia kata at the mo kawan dia tu blom ada idea nak buat apa lagi kt tanah tu, bahananya aku anak beranak dah terasa sikit2. Bila hujan disertai angin, most of the time pasu2 bunga banyak le yg tergolek2 dan tumbang. Air hujan menyimbah2 sampai ke muka pintu sedangkan beranda aku tu adela bukak dalam 12 kaki. Bila ujan lebat kalau terlupa tutup tingkap bilik lagi le jgn cakap... Hutan yg dulunya menjadi penyejuk mata dan menjadi ejen menampan angin / hujan semulajadi tiada.... masa banjir besar melanda Johor tu ari lagi le agak ngeri juga tengok air sungai DEPAN RUMAH makin naik dengan jelasnya...

And what i really missed is dah tak ada lagi burung kelicap datang ketuk tingkap bilik aku pagi2... every morning bila tak keja, aku perasan burung tu akan hinggap kat window pane and buat bising serta ketuk2 paruh dia kt glass. I wud always slowly peek behind the curtain. Feel really close to nature gitu ha. Laila pun suka buat macam tu sebab aku yg ajar. Betul2 tepi tingkap aku tu is pokok cempaka putih yg sangat wangi giler dan helicornea (tapi skang 2-2 dah mampos mati kering)... Burung tu akan lari bila nampak muka kitorang yg sangat dekat kt glass, after that dia akan terbang lak gi hinggap kat grill sliding door main entrance. Again we wud do the peeking stuff.

Selalu gak ada sepasang burung merbuk or tekukur cari makan di halaman rumah, there's chance dengar burung2 tu berbunyi. I even suspect this one mynah bird kepala kuning suka mengendap bila aku bukak pintu dan lepak2 depan TV. Heh ngarut je kan apa ke h'ey nyer burung mengendap orang....

Cina dan India tangkap babi hutan juga selalu park their lorry at the road side, set up a trap using a net and later leave us in agony sebab selalu tingalkan anjing dia. And few times juga aku nampak babi hutan jalan terkedek2 lintas jalan dengan anak berderet2 badan dark brown bintik2 putih..... cute rasa macam nak tendang hehehe...

Monkeys? Nasty creature i don't like. kesian juga bila habitat dah takde tapi habis tong sampah aku kena selongkar. Sampah dalam plastik kalau lambat sket terburai segala benda dikerjakan. Aku memang takot dgn monyet. Tapi kena dengki dgn aku satu hari aku campur a past due bread dgn BELACAN! (Allah ampuni hambaMu ini sumpah tak mo buat lagi) Lepas tu aku tutup tingkap dan mengendap from the kitchen cabinet dgn Laila. Window glass tu tinted so all the cik mon langsung tak perasan kitorang only within a hand reach..

Tak tau apa jadi dgn monyet2 tu tapi not too long after that habis pokok pisang ornamental sexy pink aku dikerjakan... Mak aku marah dia kata ha tu la dia balas dendam sebab bagi dia makan belacan. Nasib baik dia kerjakan pokok bunga tu, kalau dia usik budak2 (my kids) tu macamana? - aiyohhh...scary hell... maka bertaubatlah aku dari melakukan pendengkian terhadap cik mon lagi.

Now those birds is long gone, leaving their dry nest on a nearby tree. But we still got other frens - frog in the small container pond, katak berudu yg besar2 giler, lotong yg sangat hitam ekor panjang, and recently burung bangau sebab the flock duk hinggap kat lembu2 yg meragut rumput kt kawasan lapang bekas kebun getah tu.. but the cow's pooh-pooh eeuwww so damn yucky smell...blewwweckk!

i don't know what will happened to the surrounding of our kg in the next 5 years. The housing development is fast approaching. harga tanah continuing shooting the sky... kalo depan rumah aku ni jadi kilang ke hapa alangkah tak bestnyer...

oohh panjangnyer bebel kali ini...